Iskolával kapcsolatos ügyeid intézésében fordulj bizalommal segítőkész képzési munkatársainkhoz!

+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu

Kövess bennünket

Keress bennünket a közösségi médiában is!

1119 Budapest, Mérnök u. 39.
+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu




Gyermekvédelmi konferencia beszámoló

FőoldalProjektekCyberProGyermekvédelmi konferencia beszámoló

Gyermekvédelmi konferencia beszámoló

Gyermekeink védelmében – Gyermekvédelmi konferencia Budapesten

2019. május 24-én gyermekvédelmi konferenciát rendeztek Budapesten a Katolikus Pedagógiai Intézetben.

A rendezvényen impozáns hazai és külföldi előadók tartottak előadásokat majd workshopokat, elsősorban a katolikus intézményben dolgozó szakemberek számára. A konferencia témája a gyermekeket érő fizikai és lelki bántalmazás volt, melyet nemcsak a gyermekek, de az őket körülvevő környezet – leginkább a tanárok és a szülők- szemszögéből is megvizsgáltak az előadók.

Először Hans Zollner SJ, a római Gregoriana Pápai Egyetem Gyermekvédelmi központjának vezetője, Ferenc pápa tanácsadója tartott előadást, kiemelve a Katolikus Egyházon belüli bántalmazásokat. Hangsúlyozta, hogy a hitelesség jegyében a gyermekeket ért lelki és fizikális bántalmazásokat fel kell tárni, nemcsak az egyházon belül, hanem az élet minden területén, hiszen ma több millió olyan ember él a világon, akit gyermekkorában valamilyen bántalmazás ért. Ebben megerősítette a hallgatóságot a következő előadó, Hortobágyi T. Cirill OSB, Pannonhalmi Főapát és Juhász-Laczik T. Albin OSB, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium és Egyházzenei Szakgimnázium és Szakkollégium igazgatója. Mindhárom előadó kitért a gyermekeket közvetlen környezetében élő felnőttek felelősségére és arra, hogy felnőttként a legfontosabb feladatunk a prevenció, a gyermekek megóvása.

Az ezt következő workshopok témája már a katolikus intézményeken belüli gyermek-és ifjúságvédelmi jó gyakorlatok bemutatása volt. Az előadók –részben interaktív módon- olyan témákat érintettek, mint a mélyszegénységben élő gyermekek védelme, az iskolai bántalmazás diákok közt vagy, hogy milyen, új típusú szociális segítőhálózat kiépítésére lenne szükség iskolai keretek közt. Több előadó olyan módszert mutatott be, melyek Magyarországon még nem vagy kevésbé ismertek: Ilyen pl. az ún. Arizona módszer, mely a tantermi konfliktuskezelésről szól vagy hasonló jó gyakorlat a kamaszok közt bevezetett OSZTOZÓ óra, de szó esett az iskolai szexuális nevelés fontosságáról is.

Digitális kalandok és tapasztalatok egyházi iskolákban c. workshopon Dr. Baracsi Katalincsaládjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő-oktató 45 perces interaktív foglalkozást tartott a résztvevő szakembereknek, melyen keresztül bemutatta a digitális világ aktuális trendjeit. Elsősorban olyan interneten vagy digitális eszközön –gyermekek számára is- elérhető applikációkat mutatott be, melyeket felnőttként gyakran veszélyesnek tartunk. Az előadó azonban rámutatott arra, hogy a digitális eszközhasználat során a gyermekeket tekintve be kellene tartanunk a WHO által javasoltakat. E szerint a gyerekek életkoruknak megfelelően csak kötött időt tölthetnek ezekkel az applikációkkal és azt is csak szülői felügyelettel. E mellett a korosztálynak megfelelő besorolást is figyelembe kellene vennünk. A felnőttek felelőssége nagyon komoly szerepet játszik tehát a digitális eszközhasználatban, hiszen ezektől a gyerekeket el tiltani nem lehet és nem is kell. Ugyanis ezekkel az alkalmazásokkal a gyerekek sokszor stratégiai vagy akár szociális készségeket is fejlesztenek. Ha nem találkoznak ezekkel az applikációkkal, akkor közösségi élményekből is kimaradnak. A hangsúly természetesen a mértéken és a szülői, tanári felelősségen van. Az iskolai körülmények közt, a digitális eszközhasználat terén előforduló konfliktusok kezelésére az előadó javasolta az ún. Digitális házirend elkészítését. Ennek a lényege, hogy az iskola és a diákok együtt készítik el azt a szabályrendszert, mely definiálja azt, hogy mi minősül eszközhasználatnak. Amennyiben bevonjuk a diákokat is a házirend elkészítésébe és nem készen adjuk a kezükbe, nagyobb százalékban tartják majd be azt.

A konferencia arra mutatott rá, hogy napjainkban minden ötödik gyermeket éri bántalmazás akár fizikai, akár lelki úton, és egyre többször az interneten keresztül. Tanárként, szülőként a feladatunk az, hogy megelőzzük a gyermekek bántalmazását, kizsákmányolását. Prevenciós programok, jó gyakorlatok által és ennek legfontosabb eszköze, hogy magát a gyermeket is bevonjuk a munkánkba.

A jó gyakorlatok megismerésében és alkalmazásában iskolánk is érdekelt, mivel aktív résztvevői, partnerei vagyunk a Be@Cyber nemzetközi projektnek, melynek egyik témája a tanárok, szülők és gyermekek figyelmének felhívása a digitális veszélyekre.