Iskolával kapcsolatos ügyeid intézésében fordulj bizalommal segítőkész képzési munkatársainkhoz!

+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu

Kövess bennünket

Keress bennünket a közösségi médiában is!

1119 Budapest, Mérnök u. 39.
+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu




Programozzunk robotot! projekt – módszertan

FőoldalMódszertani szobaProgramozzunk robotot! projekt – módszertan
programozzunk robotot

Programozzunk robotot! projekt – módszertan

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, „A matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben” program keretében pályázatot hirdetet, melyre iskolánk jelentkezett, és meg is nyert.

A projektet vezető tanár: Rózsás Adrienn

A program célja:

A  programozási feladat a robotok mozgatásához szükséges algoritmus megalkotása. A kreatív gondolkodásé a főszerep, melynek eredménye egy valódi működő robot megalkotása. A LEGO Mindstorms rendszer kellően összetett ahhoz, hogy komoly kihívások elé állítsa a fejlesztőket.

Ugyanakkor cél a tehetséges diákok szakmai alkalmazási képességének fejlesztése, valamint hogy  a megszerzett ismereteiket kreatív módon újraértelmezve saját ötleteiket tudják megvalósítani, és értékeljék, teszteljék egymás munkáját.

Résztvevők: iskolánk diákjai

  • Szoftverfejlesztő, illetve informatika szakon tanuló diákjaink
  • Mozgókép- és animációkészítő szakon tanuló diákjaink
  • Dekoratőr szakon tanuló diákjaink

A projekt menete:

Szeptemberben, a projekt indulásakor a jelentkezők megismerkedtek a lego robotok működési elvével, megnéztek néhány videót. Az első közös iskolán kívüli programunk a Veszprémi Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Karára vezetett, ahol előadásokat hallgatunk, robotika témakörben, illetve ízelítőt kaphattunk az ott folyó munkáról. A látogatásról itt lehet olvasni a beszámolót>>

Ezután diákjaink csapatokat alakítottak. Kialakultak a heti rendszerességű foglalkozások, ahol a robotok alapműködését próbáltuk ki gyakorlati feladatokkal. A Mindstormos blokkos fejlesztőkörnyezettel dolgoztunk, és ennek a lehetőségeit tekintettük át. A motorok és szenzorok használatát, programozási feladatok segítségével próbáltuk ki. Több diák is jelezte, hogy ennek hatására jobban érti a programozási alapszerkezetek működését, gyakorlatiasabban ki tudja próbálni a JAVA-ban tanultakat.

Ezután minden csapat egyéni elképzelései alapján meghatározta a a robot feladatát, és erre a célra fejlesztette ki saját kinézetű és működésű robotot, majd nekiállt a robot viselkedésének leprogramozására is.

A projekt előrehaladásával diákjaink dokumentációt is készítenek. Ebben rögzítik a terveiket, a konkrét foglalkozáson mit tudtak megvalósítani és mit nem sikerült. Leírják a megvalósítás módját. Rögzítik, hogy min kell változtatni, valamint a továbblépés lehetőségét is.

A csapatok pár hónapja kiegészültek művészeti szakos hallgatókkal, így már a projektek színpadi megjelenésén is dolgoznak.  A művész szakos hallgatókat Faltis Roberta tanárnő segíti munkájukban.

1. projekt – versenyautó

Az egyik csapat saját projektként versenyautó szimulátort készítettek, az autók önjáró tulajdonságait próbálják modellezni. Nagy lelkesedéssel és kitartással dolgoznak az elképzeléseiken. Saját otthoni legóelemeket hoztak be az autó megvalósításához.  Nagy lelkesedéssel és kitartással dolgoznak az elképzeléseiken. A versenyautó megvalósításánál meg kellett valósítani az autó irányítását, be kellett építeni azokat a szenzorokat, amivel érzékeli az autó az utat, akadályokat (színérzékelő szenzorok), valamint le kellett programozni, mit reagáljon az autó az egyes akadályok esetén. Dekoratőr hallgatóink autópályát terveznek az autóhoz.

    

2. projekt – robotkutya

A robotkutya megépítésénél a diákok kitapasztalták az infra és a touch szenzorok működését. A kutya egyes részeinek mozgatását többször is újra kellett tervezni. Sokszor át kellett dolgozni a szenzorok fizikai beépítését is, hogy azok ne zavarják az robotállat mozgását. Mozgásötletek: ugat, labdát visszavisz, farok csóválás , kutya mozgás imitálása,fix kertben keresi a csontot, simogatásra hangot ad, izgatott kutyus(előre- hátra megy+ farkat csóvál + magas hangon ugat). Az előzetes tervek között volt olyan, amit később a programozás megvalósításakor el kellett vetni.

Farok csóválása oda-vissza:

A dekoratőr tanulók végül megtervezték a kutya “burkolatát” is.

 

Majd megvalósították a tervet.

A projekt zárása április 13-ára várható, ahol nagyszabású országos rendezvény helyi  rendezvényén, a Szakmák Éjszakáján fogjuk a készülő projekteket megversenyeztetni. Itt nem csak iskolánk diákjai lesznek jelen, hanem külső cégek képviselői, egyetemek megbízottjai, környéki iskolák tanárai, diákjai lesznek hivatalosak. A programot színvonalas előadások tarkítják.

 

írta: Rózsás Adrienn