Iskolával kapcsolatos ügyeid intézésében fordulj bizalommal segítőkész képzési munkatársainkhoz!

+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu

Kövess bennünket

Keress bennünket a közösségi médiában is!

1119 Budapest, Mérnök u. 39.
+36 1 883-3655
info@szamalk-szalezi.hu




Színházi műhely

FőoldalSzakokDekoratőrSzínházi műhely

Színházi műhely

A műhely munkáját vezető tanár: Faltis Alexandra

A műhely munkájában résztvevő tanár: Faltis Roberta

A színház világa varázslatos, titokzatos, elbűvölő, izgalmas és még számos jelzővel lehetne illetni.
Csak a „végtermék”, a mágia, azaz az előadás a fontos. Itt mindenki mindent ennek vet alá, emiatt kell nagyon olajozottan működnie egy csapatnak, mint egy precízen megtervezett gépezetnek.


Ha egyszer valaki beleszagolt ebbe a légkörbe, azt magával ragadja, nehezen lehet szabadulni tőle. Nem is biztos, hogy szabadulni kell, mert színházat csinálni bizony nagyon-nagyon jó érzés!

Színes, nem megszokott, az eddigi tudásunktól eltérő módon, teljesen új eszközökkel, más oldalról megközelítve gyarapodnak diákjaink széleskörű, új ismeretekkel.

A színházi projekt 2 fő célja:

  1. A tehetséges diákok szakmai – manuális és vizuális képességét – fejleszteni, valamint problémamegoldó képességüket a felszínre hozni.
  2. A több szak közös csoportmunkájának felépülése, rendszerezése, egymásra hatása: együtt egy feladatot megoldani professzionális módon. Mindenki a maga szakterületének tudását hozza a „nagy közösbe”, amiből mindannyian tanulnak. A közös célért megtanulnak professzionista módon dolgozni, mindenki felelősséget vállal a saját és a közös munkáért is. Hiszen egy színházi előadás munkájában mindenki felelőssége a tökéletesen elvégzett, minőségi munka.

Természetesen a tehetséggondozás egyik fő célját sem tévesztjük szem elől: személyes és társas kompetenciák fejlesztése, kommunikációs képességek finomhangolása és olyan plusz tudás megszerzése, amit csak itt kaphatnak meg.

Résztvevők: az iskola különböző szakjain tanuló diákok

  • Grafikus
  • Dekoratőr
  • Fotós
  • Pedagógiai- és családsegítő munkatárs
  • Közművelődési és közönségkapcsolati szakember

Nagyon jó alkalom arra, hogy a különböző szakok munkája egymásra épüljön, kiegészítsék egymást. Inspirálóan hatnak egymásra a tanulók, hiszen a közös ötletelés teljesen magától értetődő eleme ennek a műhelynek.

Hogyan teltek napjaink a műhely alatt?

A grafikusok és dekoratőrök közösen tervezték a díszleteket, látványt. Itt szükség volt a grafikus tanulók vizualitására, a dekoratőrök elengedhetetlenül praktikus megoldási ötleteire a kivitelezéshez.
A fotósok werkfotóit, színházi fényképeit a grafikusok felhasználták a színházi plakát, szórólap készítéséhez. A kosztümös fotókból prospektus készül marketing célokra.

Az előkészületekről itt olvasható egy beszámoló. >>

 

Mihácsi Veronika és Szabó Viktor fotográfus tanulónk werkfotóiból:

 

Molnár Richárd és Csinszky Dóra  fotográfus tanulónk werkfotóiból:

 

Pedagógiai-és családsegítő munkatárs tanulóink a színdarab kellőm ismeretével óvodapedagógiai gyakorlatban tudják használni a meseterápiát.

Közművelődési és közönségkapcsolati szakember hallgatóink a színházi szervezőmunkában, PR és marketing feladatok ellátásában vesznek részt „élesben”.

Az iskolában működő műhelyünk megalakulásával a közösségformálás egy speciális módját választottuk.
Önkéntesen, kíváncsiságból jelentkeztek tanulóink egy számukra teljesen ismeretlen szakterületre. Izgalmas kalandnak, munkának ígérkezett.
Mivel egyik hallgatónknak sincs színházi gyakorlata (szcenikai, díszlettervezés, díszlet készítés), ezért a munkát az alapoktól kellett kezdenünk.

A színházban kiírták a bemutató időpontját, nekünk ehhez kell alkalmazkodnunk.

Az idő rövidsége miatt koncentráltan csak a munkára összpontosíthattunk, céltudatosan (nagyon szigorú napirendi pontok szerint), a különböző részfeladatok akkurátus egymásra épülésével.
Ennek ellenére gyorsan kialakult egy baráti légkör, „mert így működünk a legjobban” – ezt a második alkalommal meg is fogalmazták kis közösségünk tagjai.
3 hónap – ennyi idő állt a rendelkezésünkre, hogy egy alkalmi társulásból jól működő, szervezett csapatot formáljunk. Amely csoport a tetejébe dinamikusan, nagyon gyorsan fejlődik, produktív és pillanatok alatt kiválasztódik az a pár ember, aki vezető, irányító szerepet tölthet be. Ily módon a munkafelosztás súlypontja mindig arra a mikro-csoportra tevődik át, amelyik a munkafolyamatban prioritást élvez..
Tehát az első megbeszélés alkalmával tervet készítettünk, címszavakban írtuk le, mely fázisokból áll a munkánk.

Ezeket a fázisokat felosztottuk, személyekre bontva meghatároztuk, ki mit vállal, miért vállal felelősséget. Majd ezek után részletekbe menően minden egyes munkafázist napi bontásban felosztottunk. Ez annál is inkább nehéz feladatnak bizonyult, mert mindenki más órarend szerint érkezik és távozik az iskolából, tehát szabályos logisztikai feladat volt ennyi ember hatékony koordinálása.
Létrehoztuk a Facebook csoportot, levelezési rendszert is és gyakorlatilag pillanatok alatt kiépült a „csatárlánc”.

  1. Megbeszélés, stábértekezlet a színház rendezőivel, zenei rendezővel. technikai személyzettel
  2. Díszlettervek készítése. Megbeszélés, kiválasztották a „nyerő” megoldást. De hát színház az egész világ…az utolsó pillanatig minden átalakulhat és át is alakul!
  3. Alapanyagok beszerzése – előre megírt haditerv alapján – csapatmunka a javából!
  4. Megtanuljuk hogyan csináljunk a semmiből díszletet. Csak egy kis fűrészpor, víz, tapétaragasztó és mérhetetlen mennyiségű újságpapír kérdése az egész. És sok fürge kéz, aki csak tépi és tépi és tépi a papírt, apró darabkákra…
  5. Tehát nyunyát (szakkifejezés!!!) gyártunk vödörszám, és a  gyanús állagú dologból elkezdjük  „megszoborni” a díszlet elemeket a különböző tárgyakra.
  6. Pár nap száradási idő és a gyanús színű tárgyakból szépen lefestve.- emberi nagyságú, tarka erdei csodagombák és varázsedények alakulnak kezünk nyomán.6., Közben elkészül az óriási varázskönyv is és végre bemehetünk a színházba!
    A színpadon felállított díszlet alap-elemeiből két nap leforgása alatt erdei műhely lesz. Óriás csodafával, csodagombákkal, terméskő házikóval, varázs-órával és fantasztikus, soha nem látott növényekkel, gigantikus sziklákkal.
    A fotósok werkfotókat készítenek, dokumentáljuk a műhely munkáját.
  7. Még egy-két nap, megszáradnak a felépített díszlet elemek, elkészülnek textilből a szépen hajló óriás fűcsomók és az emberi nagyságú, óriásvirágokkal pompázó bokor is.
    Végső simítások, lefestjük a sziklákat, plasztikusabbá tesszük a füveket, lakkozás, tetőcserepek és falak festése, fa erezetet kap a zsalugáter, ajtó.
  8. Közben az iskolai műteremben elkészülnek a műtermi fotók, amit majd a plakáthoz tudunk használni.
  9. Fotósaink a kosztümös főpróbán végre elkészíthetik a színpadi látvány képeit díszletestül, kosztümöstül.
  10. Előadás – óriási siker!!!

 

Gyerekek lepik el a színpadot, hogy közelről is láthassák a csodát, megismerkedhessenek a szereplőkkel.

A főpróbáról Szabó Viktor fotográfus tanulónk képei:

        

A feladatoknak megfelelően mindenki a megfelelő időben vette át a maga szerepét, a munkafázisok gyorsan, flottul mentek.
Nyilvánvalóan kiderült, hogy melyik munkafázisban ki alkalmas az irányításra. (Ki mihez ért, azt adja át a keze alatt dolgozóknak – így egymástól is tanultak hallgatóink.)
Nyilvánvalóvá vált, hogy milyen jó dolog valami olyanban részt venni, aminek kézzel fogható, csodálatos eredménye van.
Egy igazi színházi előadás produktív részesévé lenni nem hétköznapi dolog! Hiszen a fakultációnknak ez a végkimenete.
Diákjaink szakmai palettája egy újabb, eddig nem ismert tudással gyarapodott.

Az előadásról Nagy Róbert, fotográfus tanulónk fotója:

írta: Faltisz Alexandra tanárnő